Denna blogg ska handla om min trädgård.
Min lustgård. Mitt eden. Mitt paradis. Mitt vattenhål. Min oas.
Min arbetsplats.
Min ögonsten.
Och om de tankar och funderingar jag har och haft kring den.
Om de tankar och funderingar jag har i den.

Om färg och form och mening.
Om arbete och material.


Om lust och fägring. Om trädgården som hägring.
Om lycka och olycka.
Om blommor och blad.
Om djur och natur.
Om fotografering.


Den är ett komplement till min hemsida.
Välkommen att titta in där också!







KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE DEM I STÖRRE FORMAT.

DE FLESTA TÅL DET OCH NÅGRA KRÄVER DET.



måndag 16 augusti 2010

Nygammal rabatt del 2


Oj, så svårt, att göra ett kort inlägg om en rabatt, som jag tillbringat så mycket tid med. Med att planera och plantera förstås men framför allt med att titta på och fotografera. Så många turer jag gjort, för att se vad som hänt sedan sist. Dvs för en kort stund senast. Väntan på att nästa växt skulle slå ut. Väntan på hur kombinationerna skulle te sig. Och inte minst hur rabatten förändrades i olika ljus. Det har blivit många turer. Och många foton.


De flesta kombinationerna blev precis som jag hoppats, vilket kanske inte är så anmärkningsvärt, eftersom jag idag kan använda datorn för att göra en 'förhandsgranskning'. De flesta växterna kände jag ju sedan tidigare och med gamla foton var det lätt att sätta ihop rabatten så, att det borde se bra ut..... Frågan gällde mest om timingen skulle stämma. Skulle växterna blomma samtidigt så som jag önskade?

Det skulle alltså bli en rabatt där den gemensamma nämnaren skulle vara växter med mörkt purpurfärgade blad och blommor, som skulle blandas med vita blommor för att inte bli för dyster.


Jag hade samlat ihop ett antal växter, som jag redan hade och köpte några nya. När jag började plantera blev jag rädd, att jag valt för många sorter på den relativt lilla ytan. Jag brukar föredra några få växtslag och var orolig för att det skulle bli plottrigt. Men det brukar ju ordna sig ändå, eftersom vissa växter trivs och växer till sig medan andra inte klarar sig. Ett naturligt urval, som passar mig, eftersom jag knappast har tid att pyssla om små svaga kinkiga växter.

Men trots att antalet växtsorter var i största laget, så var det några som redan från början tog för sig och kom att dominera redan första året medan de andra fanns i bakgrunden.
Jag har redan nämnt aklejrutan, Thalictrum aquilegifolia, som med sina fluffiga ljuslila blomställningar och sitt vackra bladverk vävde ihop de andra. I rabattens framkant planterade jag några fröplantor av rött groblad, som kom att rama in och sätta avtryck på hela rabatten även om de inte alls dominerade till antalet. Dessutom gifte den sig på ett mästerligt vis med sina grannar. Nedan med klotlök.


Utropstecknen dem emellan var först honungslöken, Nectaroscordum siculum, 


som avlöstes först av klotlöken, Allium sphaerocephalon 


och därpå den mörka kvannen, Angelica gigas.


I 'plantskolan' väntar nu en mörk dahlia på att ev. få briljera när lökarna snart vissnat.

De viktiga vita inslagen utgjordes främst av de båda kungsljus sorterna, Verbascum blattari och V. chaixii 'Album'.



Dessutom fanns några vita vresrosor kvar sedan tidigare men de har delvis klippts ner efter blomningen och som sannolikt kommer att tas bort. Den inplanterade ettåriga blomsterkörveln, Orlaya grandiflora var vacker så länge det varade, vilket var alldeles för kort tid, varpå den ersattes av en blomstertobak, som eg. inte alls var tänkt för denna rabatt.


Men det saknas nog lite vitt i alla fall. På bilderna nedan blommar fortfarande Orlaya grandiflora



Dessutom finns bl.a. svarta klint, grekisk vädd, Knautia macedonica 'Mars Midget' och röd astrantia, Astrantia major 'Moulin Rouge'.



Utöver dessa blommande växter finns två plantor med rödbladig fläder, som ska fylla ut mellan blommorna. De ska klippas varje år för att inte ränna iväg utan just få den sammanvävande funktion jag vill ha.
Nedan Sambucus nigra 'Black Lace' tillsammans med utblommad aklejruta.



Som jag berättat, upptäckte vi, att hela rabatten var genomkorsad av sork- och/eller mullvadsgångar. Detta tillsammans med en osedvanligt varm och torr sommar har gjort, att en del växter inte utvecklats som jag hoppats och förväntat.
En del har nog dukat under, andra har tippat otaliga gånger, rests, trampats till och bundits upp och ytterligare några, som ännu inte kommit i jorden när jag insåg hur illa det var ställt, står kvar i sina krukor. Men hettan och torkan har inte gjort det lättare att få dem att se friska ut.

Just nu är jag i alla fall väldigt nöjd med rabatten.
Den blev det blickfång jag önskade. Ett blickfång att vila blicken på.
Lugnt och harmoniskt smälte den in bredvid den röda hasselbusken.
Den har ändrat skepnad efter hand men ändå förblivit densamma. Inslaget av ljusviolett från aklejrutan gav en extra poäng, som jag annars missat men när jag såg hur fint det blev, tänkte jag följa upp den med violruta, Thalictrum delavayi, för samma effekt nu på sensommaren. Violruta, som i dagsläget verkar vara svår att finna.




I sammanhanget kom jag att tänka på, vad någon (möjligen Gertrude Jekyll) sa om enfärgade rabatter: "Det viktiga är inte, att en rabatt är vit eller blå eller.... Det viktiga är, att den är vacker. Om exempelvis en ljusblå blomma skulle visa sig lyfta t.ex. en tänkt enfärgad vit rabatt, så ska den naturligtvis vara där. Trots att den inte är vit."

Något, som kanske eg.inte borde ha fått bli kvar var den självsådda vallmon. Jag hade planerat vita eller svarta vallmor. Hade kvar gamla frön av svarta och sådde dem. Alldeles kort därefter upptäckte jag att det var alldeles fullt av små vallmoplantor, som helt klart inte härstammade från de frön jag sått utan från gamla frön, som legat i jorden i mer än 10 år! Jag hoppades förstås, att de skulle bli vita eller svarta. Helst vita. Framför mig såg jag jag ett hav av svävande vita vallmoblad bland allt det mörka. Men jag befarade, att det kunde bli blommor av en fylld, fransig, bjärt rosa variant, som jag vid något tillfälle fick in i trädgården.
Och det blev så klart den fransiga.


"Bort! Bort!", tänkte jag men innan jag rivit bort alla ångrade jag mig. Inte för att jag på något sätt uppskattade de rosa blafforna utan för att bladverket var så vackert.



 I skymningen var det nästan självlysande mot det metalliska grobladet.


Och för att jag visste, att fröställningarna skulle bli så vackra. Därför genomled jag deras blomning, som ju var snabbt över. Men de får inte fröa av sig. Och jag hoppas, att det nästa år ska bli vallmor av färger jag uppskattar.... Men som en konsekvens av vallmons gråa bladverkets välgörande effekt lyfte jag också dit några krukor med Plectantrus, som också har gråsilvriga blad.

Jag har inte nämnt miscanthusen, Miscanthus 'Kleine Fontäne', som är planterad i centrum av rabatten och som nu börjar blomma med vippor, som kommer att dra åt det rosa hållet. Och möjligen får den alltså den mörka dahlian Dahlia 'Karma Chocolate' som sällskap.


Två härliga primadonnor. Ska bli spännande att se hur det blir....
Kvar att blomma är också Sedum 'Matrona' och så hoppas jag, att blomstertobaken ska växa till sig och blomma länge till. Dessutom kommer de nerklippta kungsljusen att komma med en ny blomning.
I 'barnkammaren' finns också ett stort antal plantor av svart Praktvädd, så än kommer det att blomma ett tag till.



Och spännande ska det bli, att se hur rabatten kommer att se ut nästa år, när den förhoppningsvis har vuxit ihop sig lite. Och på lite längre sikt. För det är ingen större konst, att plantera en massa växter och få det att se bra ut första året. Det är först senare, som det visar sig om det är rätt växt på rätt plats.
Det största frågetecknet gäller nog just platsen för rabatten. Den stora pilen i bakgrunden växer hela tiden i sidled och vi sågade bort flera grenar i höstas, eftersom de långa graciösa grenarna hängde ner över hela detta parti. Men jag har redan fått 'frisera' den flera gånger i sommar. Jag vill ju naturligtvis ha kvar pilen, som är ett underbart träd, både som kontrast till de klippta häckarna och som draperad bakgrund till rabatten men helst ska ju inte hela området begravas under dess sjok av blad. Om inte rabatten kommer att fungera får jag flytta den. Trädet går ju inte att flytta och det finns nog gränser för hur mycket vi kan ta bort utan att förstöra dess underbara karaktär..
Sorkarna vill jag helst inte tänka på alls i sammanhanget.
Hoppas bara, att de flyttar.

Detta var en (ganska) kort presentation av rabatten men jag får återkomma med porträtten av de enskilda växterna senare.

9 kommentarer:

  1. Förtjusande! Lika trevligt som vanligt att njuta av din text och dina bilder om er älskade trädgård.

    SvaraRadera
  2. WOW... vilken trevlig och utförlig beskrivning av rabatten och dina tankar kring den... Kul att få följa med hur du tänker.... Älskar färgerna..... det mörkt purpurfärgade och vitt......

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Så fin rabatt,fint växtval och färger.
    Har inte sett ett rött grodblad förut,ska försöka få tag på det.
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Men det gör inget! Jag gillar dina låååånga och intressanta inlägg:)
    Tack, tack,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Utrolig vakkert! Jeg kommer til å stjele mange av ideene dine og gleder meg til å få følge med på hvordan det utvikler seg hos deg.
    Hilde

    SvaraRadera
  6. Det är kul att läsa hur du tänker...Och att se resultatet som är jättefint med sina vackra färger på både blad och blommor. Grobladet blev jag förtjust i...det verkar användbart, och är det lika robust som grobladen i gräsmattan måste det vara en klippa i rabatten ;))

    SvaraRadera
  7. Ljuvligt vackert med det mörka grobladet och klotlöken. Fast ljuvligt är nog fel ord... Snarare mustigt och blodfullt som en spansk flamenco! Av varje enskild tråd = planta har du, växternas vävmästare, komponerat en underbar och harmonisk väv.
    Jag tycker mycket om det jag ser...
    Kramar från åsen och en annan
    Eva

    SvaraRadera
  8. Det ser så vackert ut, så vackra färger!

    Läste om dina funderingar om att visa trädgården eller inte och alla krav och förhoppningar.
    Det är svårt det där. När man plötsligt misstänker att ens egna visioner ser helt annorlunda ut i andras ögon. Och inte kan man göra något åt det heller, man vet aldrig hur andra ser på saker och ting.

    Själv så skulle jag njuta i din trädgård. Smyga bredvid de höga häckarna...bara det skulle för mig vara en upplevelse. Och ogräs...ähhh...man väljer vad man vill se, vad man tar med sig inombords från ett ställe. Men det är klart, det kommer alltid att finnas ogina människor som förstör och letar fula saker, oavsett om det finns nåt fult eller inte. Det är jag övertygad om.

    När jag öppnade min lilla trädgård till Tusen Trädgårdar så hade jag tyckt att det vore såå spännande och intressant att få suttit som en liten fluga på rutan i deras bil och hört vad de sa till varandra när de åkte härifrån. Vad de EGENTLIGEN tyckte... men, tänkte jag efter en stund, det är nog bäst att inte veta, risken är säkert stor att man blir ledsen och besviken. Men så tänkte jag igen: låt dem tänka vad de vill, de kan i alla fall inte ta ifrån mig MIN version av min egen trädgård, som jag ser den.

    Din trädgård ÄR underbar! Så är det bara, enkla kalla fakta!! :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Carolina.
    Tack för dina värmande ord.

    Charlotte.
    Så roligt, att du uppskattar både mina tankar och min smak!
    Ja, både purpur och vitt hör till mina favoriter och i kombination förstärker de varandra.

    Mariana:
    Det är väldigt roligt, att ni gillar min nygamla rabatt. Växterna är ju allt annat än märkvärdiga. Du får gärna frön av grobladet om du skickar mig din adress. Min e-mailadress finns på Hemsidan. Kan försöka skicka med någon liten fröplanta också. Men det är möjligt, att mina plantor har mattats något i färgen. Jag har sett foton på riktigt mörkt röda (purpurlila) bladrosetter. Om du föredrar det, så finns frön hos flera fröfirmor bl.a. Rara Växter.

    Charlotta :
    Tackar!
    Då fortsätter jag!

    Hilde:
    Tack för det!
    Och jag tycker det är så roligt om jag kan inspirera dig.
    Och Tack för att du berättar det för mig! Det hade varit väldigt roligt att se vad du gör. Har du någon blogg eller hemsida?

    AnnCharlotte.
    Jättekul, att du gillar vad du ser!
    Grobladet är nog lika robust som det i gräsmattan och just där skulle jag väl kanske inte vilja ha det….. Om du vill ha frön, så skickar jag. Du får gärna också några småplantor. De växer snabbt till sig och fröar alltså av sig ordentligt om man inte är påpasslig.

    Skogseva:
    Vackra ord. Som vanligt. Och jag niger och tackar.
    Kramar

    Boije:
    Tack söta du. Jag nickar och instämmer i dina formuleringar och tankar.
    Men jag tänker också som så, att jag skapat bilder, som det är upp till betraktaren att se och tolka på sitt eget vis. Men jag måste först bli klar med min version av dem innan jag lämnar dem ifrån mig.
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera